پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استفاده از شانه های جوجه کشی در دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک و دست ساز به منظور نگهداشتن تخم نطفه دار بسیار مرسوم می باشد. این شانه ها تخم ها را به روش های مختلفی در داخل خود نگه میدارند. شانه ها به مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشند:

- شانه سایزیک : این شانه از جدیدترین و بهترین شانه های جوجه کشی می باشد. شانه های سایزیک خود به چند دسته بندی مختلف تقسیم بندی میشوند :

شانه های سایزیک ساده :

این نوع از شانه ها دارای سبدهایی می باشند که سبد ها به وسیله ی یک جدا کننده از همدیگر جدا میشوند. پرورش دهنده می تواند تخم ها را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی در داخل دستگاه قرار دهد. پس از قراردادن تخم ها در شانه امکان قرار دادن تخم های پرنده های دیگر در ردیف های دیگر نیز وجود دارد.

استفاده از این نوع شانه ها هزینه های مربوط به تغییر شانه برای هر پرنده را از بین برده و شرایط بهتری را برای جوجه کشی فراهم میکند .

این نوع از شانه ها در دستگاه های جوجه کشی صنعتی قابل استفاده می باشند و کمتر در دستگاه های جوجه کشی خانگی از انها استفاده می شود. از این نوع شانه ها با عنوان شانه های همه کاره کره ای نیز نام برده می شود.

شانه های سایزیک با حرکت در جهت افقی :

شانه های سایزیک با حرکت افقی شانه هایی هستند که در انها نیز تخم ها با استفاده از جداکننده از هم جدا میشوند. جدا کننده موجب میشود که امکان استفاده از تخم های پرنده های دیگر در داخل یک شانه و در ردیف های جدا میسر شود.

سبب شانه به یک دسته ی موتور مخصوص متصل میشود . دسته ی موتور سبب حرکت قسمت تهتانی شانه شده و بدین ترتیب شانه در جای خود 360 درجه چرخش پیدا میکند .

این نوع از شانه ها در دستگاه های گرانقیمت و دستگاه های مخصوص تخم های نطفه دار طیور زینتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند . 

شانه های سایزیک غلطکی :

این نوع از شانه ها دارای غلطک هایی هستند. غلطک ها در کنار یکدیگر و با فواصل مشخصی قرار دارند. تخم در حدفاصل دو غلطک قرار گرفته و بدین صورت با چرخش همزمان دو غلطک تخم به اندازه ی 360 درجه چرخش پیدا میکند.

این نوع از شانه ها نیز به دلیل چرخش کامل تخم راندمان بالایی داشته و در دستگاه های مخصوص طیور زینتی سبب افزایش راندمان می شوند.

شانه های حفره ای :

این نوع از شانه ها به شانه هایی گفته میشود که تخم در داخل حفره هایی با اندازه ی استاندارد در انها قرار میگیرد. در این نوع از شانه ها حداکثر میزان گردش شانه باید 45 درجه باشد. مقدار بیشتر میتواند سبب افتادن تخم ها از روی شانه شود.

شانه های حفره ای به دلیل داشتن اندازه های مختلف ، باید برای هر پرنده به صورت جداگانه خریداری شود . از این رو امکان افزایش هزینه های ناشی از خرید شانه های مختلف وجود خواهد داشت.

شانه شاخک دار :

از این نوع شانه ها در دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده میشود. شاخک های موجود بر روی شانه از افتادن شانه در هنگام چرخش جلوگیری میکنند. زمانی که شانه میچرخد، تخم به صورت کامل در داخل حفره ی مدنظر قرار گرفته و اطراف ان را شاخک ها در برمیگیرند تا از افتادن تخم از روی شانه جلوگیری کنند.

 

  • حسن بیگی