پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بلدرچین ها در سرده بلدرچین، تیره قرقاولان، راسته ماکیان و رده پرندگان دسته بندی شده اند. البته سرده بلدرچین ها به تنهایی نیز به چند شاخه طبقه بندی می شوند. آنها جزو پرندگانی با مقاومت بدنی بالا هستند که توانایی خوبی در سازگار شدن با انواع  شرایط را دارند. به طور کلی جمعیت کل بلدرچین ها در حدود 300 میلیون قطعه برآورد شده است.
در این مقاله در مورد انواع نژاد های بلدرچین برای شما اطلاعاتی جمع آورده شده که در ادامه ارائه خواهد شد.

بلدرچین معمولی
این بلدرچین ها در همه کشور ها به ویژه در ایران پرورش داده می شوند. این نژاد دارای پر هایی به رنگ قهوه ای تیره، قهوه ای روشن و سفید می باشد و وجود  یک نوار سفید بالای چشم این بلدرچین سبب تشخیص آن از سایر بلدرچین ها شده است. وزن این پرنده در حدود 90 الی 120 گرم می باشد و همچنین دوره جوجه کشی از آنها 17 روزه می باشد.

بلدرچین ژاپنی
این نژاد از معروف ترین گونه بلدرچین ها در بین پرورش دهندگان است. رنگ پرهای این گونه عموما قهوه ای و خاکستری می باشد البته گاهی سفید و قرمز تیره نیز در بین پرهای آن دیده می شود، شایان ذکر است این پرنده شباهت های زیادی با بلدرچین معمولی دارد. از علت های محبوبیت این نژاد می توان به 2 دلیل مهم آن اشاره کرد؛ بلدرچین ژاپنی از میزان تخمگذاری بالایی برخوردار است و همچنین گوشت این بلدرچین بسیار لذیذ و دارای خواص درمانی نیز می باشد.  

بلدرچین باب وایت
این گونه از شناخته شده ترین نژاد بلدرچین ها در شرق آمریکای شمالی می باشد به طوری که با اسم باب وایت شمالی آن را می شناسند. همچنین جزو پرندگان بومی مکزیک، کانادا، ایالت متحده و کارائیب می باشند. این بلدرچین نسبت به سایر بلدرچین ها از جثه ای درشت تری برخوردار است و می تواند  تا حدود 255 گرم وزن بگیرد.  


 
 

بلدرچین گامبلی
یکی از زیباترین نژاد های بلدرچین می باشد که بومی کشور آمریکای شمالی است. این نژاد بیشتر به صورت وحشی وجود دارد و در گله های 10 تایی نزدیک رود ها، بوته ها و لابه لای کاکتوس ها و درختچه ها لانه می سازنند. بلدرچین گامبلی جثه ای درشت و فربه دارد و همچنین همانند دیگر بلدرچین ها از انواع دانه ها، میوه ها و گیاهان تغذیه می کنند البته آنها کرم، حشرات و خزندگان کوچک نیز می خورند.

بلدرچین کوهی
این بلدرچین متعلق به مناطق کوهستانی ایالت متحده، کلمبیا و کانادا می باشد که مانند بلدرچین گامبلی از ظاهر زیبایی برخوردار است. این نژاد برخلاف سایر بلدرچین ها غیر مهاجر بوده و در اواخر تابستان و در پاییز و زمستان گله هایی 20 قطعه ای  تشکیل می دهند. دوره جوجه کشی این پرنده 21 الی 25 روز می باشد.

بلدرچین آفریقایی آبی یا بلدرچین آبی
زیستگاه این نژاد  در آفریقا قرار دارد  و در چمنزارها، باتلاق ها و اطراف جنگل های مرطوب قابل مشاهده هستند. بلدرچین های آبی تحمل مناطق خشک را ندارند و بسیار کم پیش می آید که از کرم و حشرات تغذیه کنند، آنها اکثرا دانه ها و گیاهان را به عنوان غذا انتخاب می کنند. دوره جوجه کشی آنها 16 روزه است و تخم ها ترکیبی از رنگ های قهوه ای و زیتونی می باشد.

سخن آخر
با چشم پوشی از نژاد های منقرض شده ، تا به امروز تقریبا 100 نوع بلدرچین کشف و به ثبت رسیده است. برخی از آنها به عنوان بلدرچین تخمگذار پرورش داده می شود و برخی دیگر از وزن گیری بالایی برخوردار هستند. اما برخی از آنها دو منظوره می باشند به این معنی که هم به عنوان تخمگذار و هم گوشتی استفاده می شود.
در این مقاله تنها به تعداد کمی از انواع آنها اشاره شد. بنابراین در روز های آینده به مباحث بیشتری در مورد بلدرچین ها پرداخته خواهد شد.

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

از ارزشمندترین دارایی انسان می توان سلامتی را نام برد. برای حفظ و تقویت این هدیه گرانبها ضروری است که یک برنامه غذایی سالم و کاملی داشته باشیم. شاید اسم تخم بلدرچین را شنیده و یا در فروشگاه های بزرگ دیده باشید، اما تا  کنون آن را بی اهمیت شمرده اید و حتی فکر کرده اید که از ارزش غذایی پایینی برخوردار است، در حالی که تخم بلدرچین خواص و فواید زیادی دارد. با ما همراه باشید تا شما را با  تاثیرات تخم بلدرچین بر سلامتی آشنا کنیم.

انرژی نهفته در تخم بلدرچین
اگر به تخم بلدرچین توجه کنید با خود می اندیشید که این بسیار کوچک تر از تخم مرغ است؛ پس از خواص کمتری نیز برخوردار می باشد. اما در حقیقت، ظاهر این تخم غلط انداز بوده و نسبت به اندازه کوچکی که دارد، ارزش غذایی بالایی را به خود اختصاص داده است. تخم بلدرچین مصداق همان ضرب المثل « فلفل نبین چه ریز بشکن ببین چه تیزِ» می باشد.
مواد مغذی و ویتامین های موجود در یک عدد تخم بلدرچین بسیار بیشتر از تخم مرغ است برای مثال در تخم بلدرچین 4 درصد ویتامین کولین، 2 درصد آهن، 2 درصد فسفر، 3 درصد اسید پانتوتنیک و…وجود دارد،
از دیگر خواص تخم بلدرچین نیز میتوان به افزایش استحکام استخوان، کاهش فشار خون، تقویت ایمنی بدن و بهبود حافظه و… اشاره کرد.
در ادامه نگاهی دقیق تر به فواید این تخم می اندازیم:

تخم بلدرچین چگونه در سطح متابولیسم بدن تاثیر دارد
متابولیسم یا به زبان ساده سوخت و ساز بدن بر عملکرد دستگاه گوارشی تاثیرگذار است. اگر سوخت و ساز بدن درست باشد باعث تناسب وزن و نیز کمتر شدن مشکلات گوارشی می شود. اگرچه تغییر در عادت های غذایی خود مشکل سختی است اما اگر در راستای بهبود سلامتی باشد تا حد امکان باید تلاش خود را کرد. ویتامین B موجود در این تخم با تاثیر بر عملکرد آنزیم ها و هورمون های بدن، سبب افزایش سوخت و ساز شده و کیفیت فرآیند هضم را نیز افزایش می دهد.

اثربخشی در میزان رشد
وجود ویتامین ها ، مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها  در افزایش سلامت بدن تاثیر فراوانی دارند. ویتامین های موجود در تخم بلدرچین، در بدن تجزیه می شوند سپس به تشکیل و بازسازی دوباره سلول ها ، بافت ها، عضلات، رگ های خونی و استخوان ها کمک می کنند و آنتی اکسیدان ها باعث افزایش سرعت در درمان زخم ها و سلول های آسیب دیده می شوند .

پاکسازی بدن با استفاده از تخم بلدرچین
بدن ما همیشه در نبرد با رادیکال های آزاد است و مصرف به اندازه و متناسب تخم بلدرچینی که سرشار از آنتی اکسیدان هایی می باشد که می توانند به سم زدایی بدن و مبارزه با سلول های سرطانی کمک کند.

تنظیم سطح کلسترول بدن
اسید های  چرب مفید موجود در تخم بلدرچین در حفظ سلامت قلب تاثیرگذار است. هنگامی که سطح کلسترول پایدار بیشتر از میزان مورد نیاز سلول های بدن شود، شروع به رسوب در دیواره های سرخرگ می کند که باعث بروز انواع بیماری می شود، نام علمی این کلسترول LDL می باشد. البته ما آن را با نام کلسترول بد می شناسیم. در این دوره وظیفه کلسترول خوب یا همان HDL  در بدن تنظیم کلسترول بد (LDL) می باشد. بیش از 60 درصد این تخم را کلسترول خوب تشکیل می دهد و همچنین دقت داشته باشید که این تخم در حدود 1.6 گرم چربی اشباع شده دارد و برای افرادی که کلسترول بالایی دارند بسیار خطرناک است.  

فراموشی یک دردسر است
تخم بلدرچین دارای ویتامین A، امگا3 و فسفر می باشد که هر کدام برای بخشی از مغز ما مفید بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. به طور خلاصه می توان به ویتامین A اشاره کرد که با محافظت قسمت ویژه ایی از مغز ما سبب تقویت سیستم عصبی می شود،  با افزایش بهبود عملکرد این سیستم ، بدن توانایی مقابله با رادیکال های آزاد را بدست میاورد و همچنین  از  فواید دیگر آن می توان به  کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و…اشاره کرد.

به عنوان سخن آخر
مصرف بیش از حد هرگونه مواد غذایی و خارج از برنامه غذایی باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی  بدن خواهد شد . بنابراین با اینکه استفاده از تخم بلدرچین در برنامه غذایی بسیار مفید است اما به دلیل چربی های اشباع موجود در آن باید با احتیاط زیادی مصرف شود.

 

  • حسن بیگی