پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پرورش طیور بومی در خانه نیازمند توجه به ویژگی های مختلف طیور و همچنین توجه ویژه به شرایط استاندارد رشد در این پرنده ها می باشد. استاندارد کردن رشد پرندگان نیازمند استفاده از ویتامین های مختلف ، جیره ی غذایی مناسب و توجه به بهداشت محیط نگهداری پرنده می باشد.

به منظور تقویت مرغ خانگی کاربر باید از جیره ی غذایی مخصوص استفاده کند. جیره ی غذایی مخصوص شرایط برای پرورش مناسب پرنده را مهیا میکند. این جیره حاوی ویتامین های مختلف همراه با مواد معدنی مناسب برای تقویت رشد پرنده است.

استفاده از برخی ویتامین ها مخصوصا مولتی ویتامین ها به صورت هفتگی در برنامه ی غذایی طیور تاثیر بسزایی در رشد سالم پرنده خواهد داشت. این ویتامین ها در بهبود وضعیت ایمنی بدن پرنده نیز بسیار موثر بوده و بدین ترتیب سبب افزایش مقاومت پرنده در مقابل بیماری ها خواهد شد.

مولتی ویتامین ها باید در موعدهای مشخص شده توسط دامپزشک به پرنده داده شود و از سویی دیگر توجه ویژه ای داشته باشید که این مولتی ویتامین ها باید مخصوص طیور باشد. دلیل این امر مناسب سازی دوز مصرفی ویتامین در طیور می باشد چرا که اگر ویتامین های دریافتی توسط طیور بیش از اندازه باشد، میتواند موجبات ایجاد مشکلات گوارشی و بیماری را نیز در پرنده ایجاد کند.

استفاده از کلسیم در دوران تخمگذاری نیز اهمیت بالایی دارد. کلسیم در تولید تخم با پوست مناسب و همینطور تقویت استخوان بندی بهمراه تقویت ناخن و منقار پرنده بسیار تاثیر گذار می باشد .

بهره مندی از این ویتامین ها و مواد معدنی همانطور که اشاره شد ایمنی بدن پرنده را افزایش داده و در بهبود مقاومت پرنده در مقابل بیماری های مختلف بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

از دیگر موادی که میتواند در تقویت طیور محلی بسیار مناسب باشد استفاده از سیر و پیاز می باشد. سیر در تقویت قوای ایمنی بدن چه انسان و چه طیور بسیار تاثیر گذار می باشد. در استفاده از این ماده باید توجه داشته باشید که پرنده کم کم دارای 2 ماه سن باشد. در سنین پایین تر امکان هضم پیاز و سیر برای پرنده سخت بوده و ممکن است سبب ایجاد مشکلات گوارشی در پرنده شود.

تمیز بودن محیط نگهداری پرنده نیز از جمله مواردی می باشد که به صورت غیر مستقیمی در تقویت رشد پرنده تاثیر گذار است. اگر محیط نگهداری پرنده از نظر بهداشت مناسب نباشد، امکان ایجاد باکتری های مختلفی در محل و در نتیجه ورود به بدن پرنده وجود دارد. این باکتری ها می توانند از جذب بسیاری از مواد مقوی به بدن پرنده جلوگیری کرده و در نتیجه مشکلات بسیاری را در رشد صحیح پرنده ایجاد کنند. در نتیجه ی این امر پیشنهاد میشود که محیط نگهدری به صورت مرتب تمیز کاری شده و پرندگان از نظر بهداشتی مورد بررسی قرار گیرند.

از راه های بررسی سلامت پرنده توجه به فضله ی پرنده می باشد. فضله ی های آبکی و بدشکل و فضله هایی که از نظر رنگ بندی دارای مکشلات زیادی می باشند می توانند نشانه ای از بیماری در طیور باشند که عدم توجه به انها می تواند سبب کند شدن سرعت پرورش و در نتیجه جلوگیری از پرورش صحیح پرندگان شود.

  • حسن بیگی
  • ۰
  • ۰

خرید دستگاه های جوجه کشی برای کاربران خانگی می تواند تجربه ای جذاب را برای انها رقم بزند. در این بین اگر قصد خریدار دستگاه جوجه کشی تهیه ی دستگاهی به منظور کسب درامد باشد ، در خرید ان باید به نکات مهمی توجه کند تا دستگاهی با کیفیت و با راندمان مناسب بتواند خریداری کند. در این پست به بررسی برخی از این اصول می پردازیم :

- بدنه : دستگاه جوجه کشی خانگی دارای ظرفیت کمی نسبت به دستگاه های صنعتی می باشد. از این رو بدنه ی این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های جوجه کشی صنعتی ظریفتر بوده و از لحاظ وزنی نیز بسیار سبک تر از دستگاه های جوجه کشی صنعتی می باشند. بدنه دستگاه نباید از فلز باشد چرا که به دلیل رابطه ی مداومی که دستگاه با رطوبت و اب دارد، میتواند سبب افزایش احتمال زنگ زدگی دستگاه شود و این مورد در کیفیت و راندمان عمل انجام شده و همینطور در طول عمر دستگاه تاثیر بسزایی میگذارد. مناسبترین جنس بدنه برای دستگاه های خانگی ، بدنه با جنس پلاستیک فشرده یا ABS می باشد. این بدنه به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ایمن بوده و طول عمر بسیار بالایی را برای دستگاه به همراه خواهد داشت.

- شانه : تخم نطفه دار بر روی شانه جوجه کشی قرار میگیرد و از این رو شانه اهمیت بسیاری در حفظ سلامت دستگاه دارد. برخی از دستگاه ها نیاز به شانه های مختلف برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار طیور مختلف دارند و در مقابل برخی با استفاده از شانه های همه کاره، بدون نیاز به شانه های مخصوص برای هر نوع تخمی ، امکان جوجه کشی از تخم های مختلف را فراهم میکنند. پس بهتر است دستگاهی تهیه کنید که شانه همه کاره داشته باشد و یا اینکه شانه های مجزا را نیز رایگان در اختیار شما قرار دهد.

- موتور : موتور نیروی مورد نیاز برای جابجایی تخم های نطفه دار را فراهم میکند. موتور جوجه کشی باید لرزش و یا ضربه نداشته باشد. بدین معنا که هنگام کار به شانه ضربه وارد نکرده و نرم و بدون مشکل کار کند. موتور برای این منظور باید دارای گیربکس باشد .

- سنسور : در تمامی دستگاه های جوجه کشی اهمیت بسیار بالایی به سنسور ها داده میشود. با توجه به اینکه دما و رطوبت در رشد صحیح تخم نطفه دار اهمیت بالایی دارد، سنسورها باید توانایی محاسبه ی دما با کمترین میزان خطا را داشته باشند . میزان خطا اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که در صورت مخابره ی دما با خطای بالا دستگاه تغییرات اعمالی را با خطا انجام داده و راندمان دستگاه کاهش خواهد یافت.

نتیجه گیری :

موارد اشاره شده در این پست به صورت خلاصه ای اشاره شدند که پیش از خرید باید به صورت کاملتر و با جزعیات بیشتری توسط خریدار بررسی شوند.

  • حسن بیگی