پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

  • ۰
  • ۰

پرورش طیور بومی در خانه نیازمند توجه به ویژگی های مختلف طیور و همچنین توجه ویژه به شرایط استاندارد رشد در این پرنده ها می باشد. استاندارد کردن رشد پرندگان نیازمند استفاده از ویتامین های مختلف ، جیره ی غذایی مناسب و توجه به بهداشت محیط نگهداری پرنده می باشد.

به منظور تقویت مرغ خانگی کاربر باید از جیره ی غذایی مخصوص استفاده کند. جیره ی غذایی مخصوص شرایط برای پرورش مناسب پرنده را مهیا میکند. این جیره حاوی ویتامین های مختلف همراه با مواد معدنی مناسب برای تقویت رشد پرنده است.

استفاده از برخی ویتامین ها مخصوصا مولتی ویتامین ها به صورت هفتگی در برنامه ی غذایی طیور تاثیر بسزایی در رشد سالم پرنده خواهد داشت. این ویتامین ها در بهبود وضعیت ایمنی بدن پرنده نیز بسیار موثر بوده و بدین ترتیب سبب افزایش مقاومت پرنده در مقابل بیماری ها خواهد شد.

مولتی ویتامین ها باید در موعدهای مشخص شده توسط دامپزشک به پرنده داده شود و از سویی دیگر توجه ویژه ای داشته باشید که این مولتی ویتامین ها باید مخصوص طیور باشد. دلیل این امر مناسب سازی دوز مصرفی ویتامین در طیور می باشد چرا که اگر ویتامین های دریافتی توسط طیور بیش از اندازه باشد، میتواند موجبات ایجاد مشکلات گوارشی و بیماری را نیز در پرنده ایجاد کند.

استفاده از کلسیم در دوران تخمگذاری نیز اهمیت بالایی دارد. کلسیم در تولید تخم با پوست مناسب و همینطور تقویت استخوان بندی بهمراه تقویت ناخن و منقار پرنده بسیار تاثیر گذار می باشد .

بهره مندی از این ویتامین ها و مواد معدنی همانطور که اشاره شد ایمنی بدن پرنده را افزایش داده و در بهبود مقاومت پرنده در مقابل بیماری های مختلف بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

از دیگر موادی که میتواند در تقویت طیور محلی بسیار مناسب باشد استفاده از سیر و پیاز می باشد. سیر در تقویت قوای ایمنی بدن چه انسان و چه طیور بسیار تاثیر گذار می باشد. در استفاده از این ماده باید توجه داشته باشید که پرنده کم کم دارای 2 ماه سن باشد. در سنین پایین تر امکان هضم پیاز و سیر برای پرنده سخت بوده و ممکن است سبب ایجاد مشکلات گوارشی در پرنده شود.

تمیز بودن محیط نگهداری پرنده نیز از جمله مواردی می باشد که به صورت غیر مستقیمی در تقویت رشد پرنده تاثیر گذار است. اگر محیط نگهداری پرنده از نظر بهداشت مناسب نباشد، امکان ایجاد باکتری های مختلفی در محل و در نتیجه ورود به بدن پرنده وجود دارد. این باکتری ها می توانند از جذب بسیاری از مواد مقوی به بدن پرنده جلوگیری کرده و در نتیجه مشکلات بسیاری را در رشد صحیح پرنده ایجاد کنند. در نتیجه ی این امر پیشنهاد میشود که محیط نگهدری به صورت مرتب تمیز کاری شده و پرندگان از نظر بهداشتی مورد بررسی قرار گیرند.

از راه های بررسی سلامت پرنده توجه به فضله ی پرنده می باشد. فضله ی های آبکی و بدشکل و فضله هایی که از نظر رنگ بندی دارای مکشلات زیادی می باشند می توانند نشانه ای از بیماری در طیور باشند که عدم توجه به انها می تواند سبب کند شدن سرعت پرورش و در نتیجه جلوگیری از پرورش صحیح پرندگان شود.

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • حسن بیگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی