پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

پرورش بلدرچین

آموزش پرورش اصولی بلدرچین تخم گذار و گوشتی

  • ۰
  • ۰

موتور جوجه کشی ابزاری می باشد که عمل گردش تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی توسط آن انجام میگیرد . گردش تخم از مهمترین مواردی می باشد که تاثیر بسیاری در سلامت جوجه دارد .

نطفه اگر در داخل تخم گردش پیدا نکند، امکان چسپیدن به یک سمت در ان وجود دارد و همین امر می تواند سبب ایجاد چسپندگی در نطفه شده و در نتیجه نطفه امکان خروج از تخم پیدا نکند . از این رو تخم به صورت منظمی باید داخل دستگاه چرخانده شود .

روش های مختلفی برای چرخاندن تخم وجود دارد که از آنها می توان به چرخش 45 درجه گهواره ای و یا چرخش 360 درجه به شیوه های مختلف اشاره کرد .

هزینه طراحی گردش 45 درجه کم بوده و بیشتر در دستگاه های صنعتی نیز راه اندازی آن ساده تر و به صرفه تر است . از این رو این نوع گردش بیشتر از روش 360 درجه مورد استفاده قرار میگیرد .

روش چرخش 360 درجه بیشتر در دستگاه های مدرن و گرانقیمت گنجانده میشود. چنین دستگاه هایی بیشتر برای جوجه از طیوری همچون طوطی ها و طیور گرانقیمت مورد استفاده قرار میگیرد .

میزان چرخش توسط کنترل مشخص میشود . موتور به صورت مستقیمی به کنترل متصل شده و کنترل میزان چرخش و زمان چرخیدن را مشخیص میکند . از این رو توجه به کیفیت و عملکرد مناسب کنترلر نیز اهمیت بالایی دارد.

ویژگی های موتور جوجه کشی :

موتور های سنکرون بسیاری برای دستگاه های جوجه استفاده میشوند که باید دارای ویژگی های مهمی باشند.

اولا اینکه موتوری که برای دستگاه جوجه کشی مورد استفاده قرار میگیرد نباید ضربه ای به شانه وارد وارد کند . برخی از موتور ها در تغییر درجه بیشتر از 45 یا 90 دچار تقه یا ضربه میشوند که در موتور های جوجه کشی این مورد به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد که باعث اسیب حتمی به دستگاه میشود.

بدین منظور از تعدادی گیربکس در موتور جوجه کشی استفاده میکنند. گیربکس ها به یکدیگر متصل شده و عملکرد موتور را به صورت کاملا نرم و بدون ضربه مهیا می کنند.

همچنین موتورهای جوجه کشی نیازی به گردش بالا در هر ساعت ندارند . برخی از موتورها دارای سرعت گردش بالایی در هر ساعت می باشند که این مورد برای دستگاه جوجه کشی مناسب نیست . هرچند امکان مدیریت کامل چرخش توسط کنترل وجود دارد ولی بهتر است دستگاه موتور نیز به نوعی چیپی به عنوان کنترل داشته باشد تا مدیریت از طریق خود موتور انجام گیرد .

بدنه موتور باید در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. با توجه به اینکه موتور در داخل دستگاه جوجه کشی قرار میگیرد، از این رو بدنه باید مقاومت مناسبی در مقابل رطوبت و زنگ زدگی داشته باشد . عدم وجود این مقاومت، هم باعث ایجاد الودگی در داخل دستگاه میشود و هم اینکه از طول عمر موتور کاسته و هزینه های نگهداری دستگاه را افزایش می دهد .

به طور کلی موتور جوجه کشی باید مخصوص دستگاه جوجه کشی ساخته شده باشد . ممکن است موتورهایی از نظر ظاهری در دستگاه وجود داشته باشند که قیمت بسیار متفاوت ولی اسامی یکسانی داشته باشند، در چنین مواردی شما باید به بررسی ویژگی های داخلی موتور پرداخته ، میزان گردش و تعداد گیربکس را بررسی کنید و کیفیت بدنه را بسنجید.

 

  • ۰۰/۰۳/۳۰
  • حسن بیگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی